5 czerwca 2014 roku podpisana została umowa z konsorcjum, któremu lideruje Aldes Constructiones Polska Sp.o.o. na budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Sokołów
Małopolski Północ (bez węzła) – Stobierna”. Koszt zadania to blisko 290 mln złotych. Inwestycja zostanie zrealizowana w 30 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych w
czasie realizacji robót), w systemie "optymalizuj + projektuj + buduj”.
Szczegółowe informacje dotyczące kontraktu można znaleźć Tam.
Zakres pierwszego odcinka obejmuje wykonanie drogi o przekroju 2+1 i długości 12,5 km wraz z budową obiektów inżynierskich oraz węzła „Sokołów Młp.” na drodze wojewódzkiej nr
875 . Droga będzie omijać Sokołów Młp. od strony wschodniej i bezpośrednio połączy się z już oddanym do ruchu odcinkiem S19 Stobierna – Rzeszów. Odcinek będzie realizowany
systemem optymalizuj - buduj.
I Podstawowe informacje o inwestycji
- długość: 12,5 km
- obecny etap: procedura przetargowa
1. Etap zrealizowany:
- rok 2006 – Biuro Ekspertyz i Projektów Budownictwa Komunikacyjnego „EKKOM” Sp. z o.o. opracowało „Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe – etap II dla inwestycji
pn.; „budowa drogi ekspresowej S-19 na odc. od początku projektowanej obwodnicy Sokołowa Małopolskiego – km 448+086,12 (istn. DK19) do m. Stobierna – km 460+993,23” przyjęte
dnia 09.03.2007 r. Protokołem KOPI nr 9/2007
- 11.06.2008 r. - umowa z Arcadis Sp. z o.o., na „Kompleksowe przygotowanie do realizacji budowy drogi S-19 na odc. Nisko węzeł Zapacz – Stobierna”. Umowa obejmuje dwa
pododcinki, tj. Nisko (Węzeł Zapacz) - Sokołów Młp. oraz Sokołów Młp. – Stobierna.
- 22.08.2008 r. - wydane zostało Postanowienie Ministra Środowiska, uzgadniające warunki realizacji przedsięwzięcia
- 07.11.2008 r. - wydana została przez Wojewodę Podkarpackiego decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn.: „Budowa drogi ekspresowej Nr
S-19 od początku projektowanej obwodnicy Sokołowa Małopolskiego km 448+086,12 (istn. DK 19) do Węzła Rzeszów Wschodni – A-4/S-19 (wspólny przebieg) od Węzła Rzeszów Wschodni
do Węzła Rzeszów Zachodni – S-19 od Węzła Rzeszów Zachodni do Węzła Świlcza km 4+947,99 – długości 35,5 km, wraz z budową drogi krajowej nr 19 na odcinku od Węzła Rzeszów
Wschodni do istniejącego ronda w m. Załęże – długości 4,8 km”. Decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Decyzja z dniem 19.12.2008 r. stała się
ostateczna.
- 2.11.2007 r. - wydane zostało postanowienie Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego uzgadniające warunki realizacji przedsięwzięcia
- 26.02.2009 r. - wydana została Decyzja Ministra Środowiska zatwierdzająca projekt prac geologicznych
- 04.02.2009 r. - wydana została Decyzja Marszałka Województwa Podkarpackiego zatwierdzająca projekt prac hydrogeologicznych
- 16.03.2010 r. – Marszałek Województwa Podkarpackiego przyjął dokumentację geologiczną
- 25.05.2010 r. – Minister Środowiska przyjął dokumentację geologiczno – inżynierską
- 19.02.2013 r. - Marszałek Województwa Podkarpackiego wydał pozwolenie wodnoprawne na wykonanie urządzeń wodnych
- 17.04.2013 r. - Marszałek Województwa Podkarpackiego wydał pozwolenie wodnoprawne na wykonanie urządzeń wodnych – wylotów urządzeń oraz na wprowadzanie do ziemi ścieków
opadowych
- kwiecień - maj 2013 r. – Biuro Arcadis wykonało projekt budowlany, projekt wykonawczy oraz dokumentację przetargową
- 14.06.2013 r. – ogłoszono przetarg na budowę przedmiotowego odcinka
- 5.06.2014 r. - podpisano umowe na realizację przedmiotowego ocinka
- 10.07.2015 r. - uzyskano Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej
II. Opis inwestycji:
1. Przebieg drogi:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 października 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz.U. nr 187 poz. nr 1446) ustala
kierunkowy przebieg całej drogi ekspresowej S-19 jako: (Grodno) granica państwa - Kuźnica - Sokółka - Korycin - Knyszyn - Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - Lublin -
Nisko - Rzeszów - Barwinek - granica państwa (Preszow).
Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest na terenie województwa podkarpackiego powiatu Łańcuckiego (Gminy Czarna) jak również powiatu rzeszowskiego (Gminy i Miasta Sokołów
Małopolski oraz Gminy Trzebownisko).
Korytarz drogi na odcinku Sokołów Młp. - Stobierna przedstawia załączony plan orientacyjny.
2. Podstawowe parametry techniczne:
- klasa techniczna drogi - S,
- prędkość projektowa: 80 km/h,
- dostępność drogi: tylko w węzłach
- docelowy przekrój poprzeczny
- 2 x 2 m pasy (w I Etapie – 2+1),
- 2 x 2,5 m pasy awaryjne (w I Etapie opaska zewnętrzna 0,75 m)
- 4,0 m – pas dzielący (plus opaska środkowa 0,5 m),
- dopuszczalne obciążenie nawierzchni: 115
kN/oś,
- klasa obciążenia obiektów inżynierskich - klasa „A” wg PN-85/S-10030 + obciążenia C150 STANAG 202
3. Zakres inwestycji:
Zakres robót obejmuje wykonanie pełnego zakresu drogi ekspresowej S-19 na odcinku Sokołów Małopolski - Stobierna wraz z węzłami, skrzyżowaniami, miejscami obsługi podróżnych,
drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg, z usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczną nie związaną z drogą,
urządzeniami ochrony środowiska tj. ekranami akustycznymi, urządzeniami podczyszczania wód opadowych, ogrodzeniami i przejściami dla zwierząt oraz pasami zieleni izolacyjnej.
4. Wariantowanie przebiegu drogi:
Trasę przebiegu S-19 na odcinku Sokołów Młp. – Stobierna ustalił Wojewoda Podkarpacki w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn.:
„Budowa drogi ekspresowej Nr S-19 od początku projektowanej obwodnicy Sokołowa Małopolskiego km 448+086,12 (istn. DK 19) do Węzła Rzeszów Wschodni – A-4/S-19 (wspólny
przebieg) od Węzła Rzeszów Wschodni do Węzła Rzeszów Zachodni – S-19 od Węzła Rzeszów Zachodni do Węzła Świlcza km 4+947,99 – długości 35,5 km, wraz z budową drogi krajowej nr
19 na odcinku od Węzła Rzeszów Wschodni do istniejącego ronda w m. Załęże – długości 4,8 km”, znak: ŚR.IV 6613/13/08 z dnia 7.11.2008 r. Wcześniej na etapie STEŚ I, STEŚ II
oraz postępowania administracyjnego w sprawie wydania DŚU rozważano 5 wariantów przebiegu drogi oraz dodatkowy wariant na odcinku przejścia przez m. Nienadówka.
5. Obiekty inżynierskie:
Symbol obiektu Przeszkoda / funkcja
05 WD wiadukt w ciągu S-19 nad drogą wojewódzką DW 875 Mielec - Leżajsk
08 WG wiadukt w ciągu drogi wojewódzkiej DW 881 nad drogą ekspresową S-19
13 WG wiadukt w ciągu drogi gminnej (relacja DK 19 – Cmentarz) nad drogą ekspresową S-19
14 WD Estakada nad doliną miejscowości Nienadówka w ciągu drogi ekspresowej S-19
17 WE przejście dla zwierząt dużych zintegrowane z drogą gminną nad drogą S-19
22 WD wiadukt nad drogą gminną w ciągu drogi S-19
oraz 21 przejść dla zwierząt i 2 przejazdy gospodarcze
6.Węzły:
Na odcinku Sokołów Młp. – Stobierna zlokalizowany jest węzeł „Sokołów Małopolski” na krzyżowaniu się trasy drogi ekspresowej S-19 z istniejącą drogą wojewódzką nr 875,
typu WB „Karo” z łącznicami jednopasowymi, jednokierunkowymi typu „P1”. Jest to węzeł częściowo bezkolizyjny. Relacje skrętne z i na drogę ekspresowej S-19 bezkolizyjne,
poprzez równoległe pasy włączania i wyłączania. Włączenie łącznic do drogi powiatowej poprzez ronda typu średniego jednopasowe.
7. MOP-y:
Lokalizację MOP-ów, na odcinku Sokołów Młp. – Stobierna zaplanowano zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej odpowiednio w km 5+700 i km 10+300 wg pikietaża lokalnego
8. Ochrona środowiska:
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia znak ŚR.IV 6613/13/08 wydana w dniu 07.11.2008 r. przez Wojewodę Podkarpackiego określa warunki
wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz
ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. Dodatkowo wskazuje urządzenia ochrony środowiska, które należy uwzględnić w projekcie budowlanym m.in. ekrany akustyczne,
przejścia dla zwierząt (21 szt.), ogrodzenia z siatki kierujące zwierzęta do przejść i zabezpieczające przed wtargnięciem na drogę, sposób odprowadzenia wody (wysokokoszone
rowy trawiaste otwarte z zastawkami) i miejscowego oczyszczania wód opadowych (osadniki), lokalizację zbiorników retencyjno – infiltracyjnych. Przed przekazaniem drogi do
użytkowania opracowany zostanie program działań w przypadku wystąpienia awarii związanych z przewozem substancji niebezpiecznych. Natomiast po upływie jednego roku od oddania
do użytkowania rozpatrywanego odcinka drogi ekspresowej przeprowadzona zostanie analiza porealizacyjna.
Zoptymalizowany przez Wykonawcę zadania w systemie optymalizuj i buduj Projekt Budowlany poddany zostanie ponownej ocenie oddziaływania na środowisko w ramach postępowania
administracyjnego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji.
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji
Zadanie planowane jest do wykonania w całości tj. jako jeden odcinek Sokołów Młp. – Stobierna. Etapowanie przekroju zostało ustalone protokołem z posiedzenia KOPI Nr 9/2007 z
dnia 9.03.2007 r.:
- w I Etapie budowa jednojezdniowej (2+1) drogi ekspresowej na całym rozpatrywanym odcinku,
- w II Etapie dobudowa drugiej jezdni – po roku 2030.
V. Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo ruchu zagwarantowane zostanie poprzez właściwy dobór rozwiązań geometrycznych trasy zarówno w planie jak i wysokościowych z uwzględnieniem zakładanej prędkości
projektowej. Docelowo zostaną wykonane urządzenia bezpieczeństwa ruchu takie jak:
- bariery ochronne – rozdzielające ruch i osłonowe,
- przejazdy awaryjne,
- wjazdy awaryjne,
- oznakowanie pionowe i poziome itp.
- docelowo – System Informacji Drogowej łączący system osłony meteorologicznej oraz system zarządzania ruchem. Poprzez przedmiotowy system zagwarantowany zostanie właściwy
poziom warunków ruchowych, skuteczny i efektywny poziom zimowego utrzymania drogi ekspresowej oraz jej bezpośredniego otoczenia, przy jednoczesnej możliwości sterowania
potokami ruchu w sytuacjach wymagających ingerencji zarządzającego ruchem.
VI. Dodatkowe informacje
Odcinek drogi ekspresowej S-19 Sokołów Młp. - Stobierna został zaliczony do priorytetowych zadań rządowych umieszczonych w „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 –
2015”, zał. nr 5 poz. nr 8 S-19 Lublin – Rzeszów, odc. obwodnica Lublina, w. Sokołów Małopolski Północ – Stobierna, w. Świlcza – w. Rzeszów Południe. Dodatkowo przedmiotowy
odcinek został przeanalizowany w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko dla Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2010 – 2015. Ujęty został również w Obwieszczeniu
Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 31 lipca 2008r. w sprawie listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013, Działanie 8.2
Drogi krajowe poza siecią TEN-T Projekty z listy rezerwowej poz. 8.2 – 5 odc. Kraśnik – Stobierna.
|
Write a comment