Foto zmiany

Losowy album

Zostań współautorem !

Napisz do nas


Nasze Statystyki Odwiedzin
Hasło - sprawdzam
stat4u

Wzmianki drukiem

wywiad z Janem B. Ożogiem
powiększ zdjęcie (..) Miałem Wspaniałego dziadka ze strony matki. Kmieć wysoki, o długich włosach, niczym Piast, był na wpół poganinem i na wpół chrześcijaninem. Dziadek brał udział w procesjach kościelnych, nosząc nad celebrantem baldachim a jednocześnie, co rano, modlił się do Słońca. Nauczył mnie rzucać np. pogańskim zwyczajem gałązki jodłowe na groby samobójców w borze. Znał świetnie stare obrzędy ludowe i dramatyczne pieśni oraz baśnie. Z nich często korzystałem pisząc później swe utwory. Właściwie mogę powiedzieć, że dziadkowi zawdzięczam panteistyczny kult ziemi i zainteresowanie folklorem. Starej, zamarłej kultury było mi żal, z biegiem lat stawała mi się ona coraz bardziej bliska. W niej odczuwałem prawa egzystencjalne człowieka i natury. Ale ta świadomość przyszła dużo później. (..)
Powyżej, piękny fragment wywiadu z Janem B. Ożogiem literatem wywodzącym się z Nienadówki, który ukazał się 12 marca 1983 roku, w Gazecie Krakowskiej.

Interesuje mnie dramat istnienia.


About | Privacy Policy | Sitemap
Copyright © Bogusław Stępień - 08/05/2013