Foto zmiany

Losowy album

Zostań współautorem !

Napisz do nas


Nasze Statystyki Odwiedzin
Hasło - sprawdzam
stat4u

Realia wiejskie w prozie Jana Bolesława Ożoga

Edward Gut
 W niniejszym artykule staram się przedstawić temat realiów wiejskich w prozie Jana Bolesława Ożoga. Ta część jego twórczości obejmuje swoim zakresem utwory zapoczątkowane powieścią Ścigani do zbioru Elegia weselna i inne opowiadania. Zbierając materiał do pracy magisterskiej, a szczególnie do jej rozdziału pierwszego, przeprowadziłem kilka rozmów i wywiadów z ludźmi zamieszkałymi w Nienadówce, m.in. z bratem pisarza Stanisławem, prowadzącym własne gospodarstwo rolne, siostrą pisarza, emerytowaną nauczycielką Anną,
członkami dalszej rodziny oraz szkolnym kolegą Ludwikiem Janikiem. Nawiązałem bezpośredni kontakt listowny z Janem Bolesławem Ożogiem, gdyż zamierzałem przeprowadzić z nim wywiad. Z otrzymanego od pisarza listu dowiedziałem się, że autor często bywa poza Krakowem i dlatego nie może spotkać się ze mną. Przypuszczam jednak, że i inne przyczyny złożyły się na taką odpowiedź. Stwierdziłem, że wskutek nadmiernego wykorzystania autentycznych wydarzeń z Nienadówki i wprowadzenia do powieści postaci jeszcze żyjących, popadł autor w konflikty z niektórymi mieszkańcami. Nie rozumiejąc praw pisarza do kreowania własnego świata, mieli mu za złe wykorzystywanie ich biografii. Dokonując analizy utworów prozatorskich, starałem się wskazać, jakie związki zachodzą między biografią autora, jego przeżyciami a tym, co zawarł w swojej twórczości. W analizie opowiadań i powieści pomocne były artykuły i recenzje zawarte w różnych czasopismach oraz kilka zaledwie pozycji książkowych traktujących marginesowo o twórczości Ożoga. Zwróciłem uwagę na najistotniejsze, moim zdaniem, problemy prozy Ożoga, będące odpowiedzią na temat mojej pracy.

Powyższe słowa to wstęp do pracy magisterskiej p. Edwarda Guta, którą to udało się przywrócić w całości na naszej stronie. Starszym mieszkańcom już tytuł mówi, że praca nawiązuje do twórczości pisarza wywodzącego się z Nienadówki i opisującego życie w Nienadówce z przed lat. Pracę magisterską świetnie się czyta i będzie ona z pewnością wskazówką do poszukiwań książek i wierszy J.B. Ożoga. Polecam.

Realia wiejskie...


About | Privacy Policy | Sitemap
Copyright © Bogusław Stępień - 08/05/2013